Atatürk Dönemi Ekonomik Politikalar
Osmanlı Devleti Neden Sanayileşemedi?
1. Osmanlı Devlet Ekonomisinin, sürekli tarımsal üretim ve
küçük sanayi üzerine kurulu olması
2. Osmanlı Devleti'nin, Avrupadaki bilim ve teknik
alanındaki gelişmeleri takip edememesi.
3. Eğitimeve bilgi birikimine yeterli önem verilmemesi.
4. Osmanlı Devleti'nin kurulduğu ilk yıllarda ekonominin
daha çok, gazalardan elde edilen ganimete dayalı olması, ticarete gereken
önemin verilmemesi.
5. 1838'de imzalanan Balta Limanı Ticaret Antlaşması ile,
başta İngiltere olmak üzere yabancılara iç pazarlarımızda serbest ticaret yapma
hakkı verilmesi.
6. Türklerin ticaretten koparak daha çok devlet memurluğunu
tercih etmesi, bu alanın azınlıklar ve yabancıların eline geçmesi.
7. 1854'te başlayan dış borçlanmanın artarak devam etmesi ve
1881'de Duyun-u Umumiye'nin kurulması üzerine devlete ait birçok gelirin,
yabancı sermaye ve işletmelerin eline geçmesi.
İzmir İktisat Kongresi (17 Şubat 1923)
Kongre İzmir'de, işçi, çiftçi, tüccar ve sanayici kesiminden
oluşan toplam 1135 temsilcinin katılması ile 17 Şubat 1923'te toplandı.
İzmir İktisat Kongresi'nin toplanma amacı :
1. Ekonomik kalkınma için ortak hedeflerin saptanması
2. Ekonomik hedeflere ulşamka için gerekli yöntem ve
kaynakların saptanması
3. Yeni Türkiye Devleti'nin ekonomik programının saptanması
4. Siyasi bağımsızlık için şart olan ekonomik bağımsızlığın
nasıl sağlanacağının belirlenmesi
Kongre sonunda alınan kararlar "Misak-ı İktisadi"
olarak adlandırıldı.
Misak-ı İktisadi Kararları
1. Öncelikle ham maddesi yurt içinde yetişen ve
yetiştirilebilen sanayi dalları kurulacak.
2. Kısa sürede küçük işletme ve el tezgahlarından büyük
işletmelere geçilecek.
3. Özel sektörün kuramadığı işletmeleri devlet kuracak
4. Özel teşebbüse kredi sağlanacak bir banka kurulacak
5. Dış rekabete dayanabilmek için sanayi bir bütün halinde
kurulacak
6. Yabancıların kurduğu tekellerden kaçınılacak
7. Demiryolu inşaatı programa bağlanacak
8. İşçi haklarını korumak amacıyla, kişilere sendika kurma
hakkı tanınacak
9. Vergi ve toprak reformu yapılacak
1923 - 1933 Yılları Arasındaki Ekonomik
Gelişmeler
İzmir İktisat Kongresi'nden 1933 Yılına Kadar
Görülen Gelişmeler :
26 Ağustos 1924'te Türkiye İş Bankası kuruldu.
19 Nisan 1925'te Türkiye Sanayi ve Maden Bankası kuruldu.
1 Temmuz 1926'da, Kabotaj Kanunu yürürlüğe girdi.
28 Mayıs 1926'da TBMM tarafından Teşvik- Sanayi Kanunu kabul
edildi.
1928 yılında, İktisat Bakanlığı kuruldu.
1926 yılında İstatistik Genel Müdürlüğü kuruldu.
Osmanlı Devleti'nden kalma demiryolları yabancılardan satın
alınarak yeni demiryolları yapıldı.
17 Şubat 1925'te Aşar vergisi kaldırıldı.
UYARI : İzmir İktisat Kongresi'nde alınan kararlar gereği,
1926 yılında özel sektöre yönelik Teşvik-i Sanayi Kanunu (Sanayiyi Özendirme
Yasası) kabul edildi. Fakat özel sektörün sermayesi ve gerekli kadrosu hazır
olmadığından bu yasa başarılı olamadı.
1933 - 1938 Yılları Arasındaki Ekonomik
Gelişmeler
1933 - 1938 yılları arasında, İzmir İktisat Kongresi'nde
alınan Misak-ı İktisadi kararlarının temel amacı olan özel girişimciyi sanayi
alanına çekmek mümkün olmadı.
1926 yılında çıkartılan Teşvik-i Sanayi Kanunu'nun başarılı
olamaması üzerine, sanayileşmenin devlet eliyle yürütülmesine karar verildi.
1933 yılında Birinci Beş Yıllık Sanayi Planı hazırlandı.
Bu dönemde, Sümerbank önderliğinde büyük bir dokuma sanayi
kuruldu.
1936 yılında İkinci Beş yıllık Sanayi planı hazırlandı.
Bu dönemde; madencilik, elektrik santralleri, gıda, kimya,
deniz ulaşımı, makina sanayi, deri sanayi gibi alanlarda birtakım planlar yapıldı.
1935'te Maden Tetkik Arama Enstitüsü kuruldu.
1937'de Etibank önderliğinde Türkiye'nin ilk demir çelik
fabrikası Karabük'te açıldı.
1938'de başlayan İkinci Dünya Savaşı nedeniyle İkinci Beş
Yıllık Sanayi planı tamamlanamadı.
Atatürk Dönemi Dış Politika
Nüfus Mübadelesi Sorunu
Lozan Antlaşması'ndan sonra yeni Türk Devleti'nin dış
siyaseti "Yurtta Barış Cihanda Barış" temellerine oturtuldu.
Lozan Antlaşması'nda Türkiyedeki Rumlar ile Yunanistan'daki
Türklerin değiştirilmesi kararı alınmış, İstanbul'daki Rumlar ve Batı
Trakyadaki Türkler bu değişimin dışında tutulmuştu.
Yunanistan, İstanbul'da çok sayıda Rum bulundurmak amacıyla
Mondros Ateşkes Antlaşması'nın imzalanmasından önce İstanbul'a gelen Rumların
da değişim dışında tutulmasını istedi.
Türkiye ile Yunanistan arasındaki anlaşmazlık, Uluslar Arası
Adalet Divanı'na götürüldü. Adalet Divanı, 21 Şubat 1925'te verdiği kararla
sorunun çözümünde yetersiz kaldı.
10 Haziran 1930'da Türkiye ve Yunanistan arasında imzalanan
antlaşma ile sorun halledildi.
Yabancı Okullar Sorunu
Lozan Antlaşması'nda, Türkiyedeki yabancı okulların, Türk
kanunlarına ve diğer okulların bağlı oldukları tüzük ve yönetmelik hükümlerine
uygun bulunmalarına karar verilmişti.
Lozan Antlaşması'ndan sonra Türk Hükümeti, bu okullarda Türk
dili, tarih ve coğrafya derslerinin Türk öğretmenler tarafından denetlenmesi
esasını getirdi.
Ayrıca bu yabancı okulların Türk müfettişleri tarafından
denetlenmesi konusunda bir yönetmelik belirlendi.
Yabancı okulların bu kurallara uymak istememesi üzerine, bu
okullar ilgili devletlerin Türkiye'deki elçilikleriyle temasa geçti.
Türkiye'nin aldığı kararları kabul etmeyen bazı okullar
kapatıldı.
Irak Sınırı ve Musul Sorunu
İngilizler, Mondros Ateşkes Antlaşması'nın 7. maddesi
uyarınca Musul'u işgal etmişti.
1924'te Türkiye ile İngiltere Musul sorununa çözüm bulmak
amacıyla İstanbul'da bir araya geldi.
Ancak antlaşma sağlanamadı.
Taraflar, 20 Eylül 1924'te Milletler Cemiyeti'ne başvurdu.
Milletler Cemiyeti Musul'un Irak'a ait olduğu bildirdi.
Türkiye bu karara karşı çıktı.
Türkiye Uluslar Arası Adalet Divanı'na başvurdu.
Konu burada da çözümlenemedi.
1925 yılında çıkan Şeyh Sait İsyanı, Musul sorununu
aleyhimize sonuçlandırdı.
5 Haziran 1926'da Türkiye ile İngiltere arasında Ankara
Antlaşması imzalanarak Türk - Irak sınırı bugünkü şeklini aldı ve Musul Irak'a
bırakıldı.
Türkiye'nin Milletler Cemiyetine Girişi
Milletler Cemiyeti, 1919'da imzalanan Versailles Antlaşması
sonunda kuruldu.
1947 yılında görevini Birleşmiş Milletler Cemiyeti'ne
devretti.
Türkiye Milletler Cemiyeti'ne 1932'de girdi.
Türkiye'nin Cemiyet'e geç girmesinin nedeni, Cemiyet'in o
yıllarda başta İngiltere olmak üzere büyük devletlerin çıkarlarını koruyan bir
organ durumunda olmasıydı.
Büyük devletler, o yıllarda başta savaş tazminatı alınmaması
ilkesi olmak üzere Milletler Cemiyeti'nin hiçbir ilkesine uymuyordu.
Milletler Cemiyeti, Musul sorununda İngilizlerin etkisinde
kalıp yanlı bir tutum sergilemişti.
Türkiye, önceleri Milletler Cemiyeti'ne girmeyi bağımsızlık
ilkesine ters gördü.
İspanya'nın teklifi ve Yunanistan'ın desteği ile Türkiye 18
Temmuz 1932'de Milletler Cemiyeti'ne üye oldu.
Balkan Antantı (Paktı - 9 Şubat 1934)
Balkan Antantı, 1930'lu yıllarda artan İtalyan faşizmi ve Alman
nazizminin Balkanları tehdit etmesi üzerine kuruldu.
Antant'a katılan devletler : Türkiye, Romanya, Yugoslavya ve
Yunanistan'dı.
Bulgaristan ve Arnavutluk, Balkan Antantı'na katılmayan
Balkan Devletleri'n dendi.
Antant ile, dünya barışını koruyamayan Milletler Cemiyeti'ne
karşı, Balkan devletleri kendi topraklarını korumayı amaçlamıştı.
9 Şubat 1934'te imzalanan Atina Antlaşması sonunda, Türkiye,
Romanya, Yunanistan ve Yugoslavya'nın katılımı ile Balkan Antantı oluşturuldu.
Bu Antant çeşitli nedenlerden dolayı başarılı olamadı.
Montrö (Montreux) Boğazlar Sözleşmesi (20
Temmuz 1936)
Lozan Antlaşması ile Türkiye'nin Boğazlar'da silah
bulundurması ve Boğazlar'a geçişi düzenlemesi engellenmişti.
Bu durum, Almanya ve İtalya'nın hızla silahlanması ile Türkiye'yi
tehdit edici boyutlara ulaşmıştı.
Milletler Cemiyeti'nin, Boğazlar üzerindeki güvencesi
Almanya ve İtalya karşısında yetersiz duruma düşmüş, Boğazlara muhtemel bir
saldırı şüphesi artmıştı.
20 Temmuz 1936'da yapılan Boğazlar Konferansı'nda, Boğazlar
üzerindeki Türk egemenliği kayıtsız şartsız kabul edilerek, Montrö Boğazlar
Sözleşmesi imzalandı.
Sadabat Paktı ( 8 Temmuz 1937)
1930'lu yıllarda İtalyan faşizmi bütün dünyayı tehdit
etmekteydi.
İtalya'nın 1934 yılında Hebeşistan'ı işgal etmesi ve Doğu Akdeniz
üzerindeki emellerini açıkça belirtmesi üzerine, Türkiye Orta Doğu'da bulunan
devletler ile bir ittifak kurma konusunda harekete geçti.
8 Temmuz 1937'de Türkiye, İran, Irak ve Afganistan'ın
katılımıyla Sadabat Paktı kuruldu.
Hatay Sorunu
Hatay, Misak-ı Milli sınırlarımız içinde bulunmasına rağmen,
Ankara Antlaşması ile, bölgedeki Türk kültürünün korunması şartıyla, Fransız
egemenliği altında özel bir yönetime devredildi.
1936 yılında Fransa'nın Suriye ve Lübnan üzerindeki
mandasını kaldırması üzerine, İskenderun ve Hatay Suriye mandasına girdi.
Türkiye derhal sorunu Milletler Cemiyeti'ne götürdü.
Milletler Cemiyeti, Hatay için ayrı anayasa ve statü
öngördü.
Hatay, meclisinin aldığı karar ve yapılan halk oylaması ile,
Hatay 2 Eylül 1938'de bağımsız devlet haline geldi.
Hatay, 29 Haziran 1939 tarihinde kendi meclisinin verdiği
karar gereği oy birliği ile Türkiye'ye katılmayı kabul etti.
Atatük İlkeleri
Cumhuriyetçilik
Cumhuriyetçilik; Devlet başkanının belli bir süre için
seçilerek iş başına geldiği devlet ya da yönetim biçimidir.
Cumhuriyet yönetimlerinin temeli seçimdir.
Egemenliğin halka ait olduğu tek yönetim biçimidir.
Cumhuriyet rejiminde yasaları koyacak kişiler, yani meclis
seçim ile belirlenir.
Sınıf ve cins ayrımı olmaksızın herkesin yönetime katıldığı
yönetim biçimidir.
Kısaca halkın kendi kendisini yönetebildiği, egemenliğin
ulusa ait olduğu ve herkesin eşit haklara sahip ve özgürce haklarını kullandığı
yönetim biçimidir.
Milliyetçilik
Milliyetçilik, bireylerin ait oldukları milletin varlığını
ve birliğini sürdürmesi ve yüceltmesi için diğer bireylerle ortak çalışam
bilincine sahip olmasıdır.
Millet, aynı dili konuşan, ortak bir geçmişi olan ve
gelecekte birlikte yaşama duygusuna sahip olan insan topluluklarına denir.
Milliyetçilik, kendi milletini ve kültürünü yaşatmak ve onu
yüceltmek için yapılan çabalar ve benimsenen ilkeledir.
Her milletin bağımsız olup kendi devletini kurmasıdır.
Her milletin kendi kendini yönetmesi ve egemenliğin millete
ait olmasıdır.
Her milletin kendi dilini, yurdunu, tarihini, sanatını ve
kültürünü yaşatmasıdır.
Halkçılık
Halçılık, bir milleti oluşturan çeşitli meslek ve toplumsal
grupları içinde bulunduran insanların, halk tarafından halk içinde yönetilmesi.
Halk, bir ülkede yaşayan ve o ülkenin vatandaşı olan herkese
denir.
Halkçılık aynı zamanda millet içindeki çeşitli insan
gruplarının çıkarına ve yararına bir siyaset izlemesidir.
Diğer taraftan halkın kendi kendisini yönetmesi ve ülkede
yaşayan herkesin kanun önünde eşit olması, hiçbir toplumsal gruba ve sınıfa
ayrıcalık tanınmamasıdır.
Devletçilik
Devlet, toplum halinde yaşayan insanların, aralarındaki
düzeni kurmak ve sürdürmek için oluşturdukları güce denir.
Devletçilik, ekonomik alanda doğrudan doğruya devletin
müdahalesini öngören sistemdir.
Türkiye'de Cumhuriyet'in ilanından sonra devletçi ekonomik
sistem uygulanmaya başlandı. Bunun nedenleri :
Halkın elinde yeterli sermaye olmaması nedeniyle özel
işletmeciliğin ülke ihtiyaçlarını karşılayamaması.
Girişimci sınıfın yetersizliği ve teknik eleman sıkıntısı.
Türk insanının daha çok tarıma ve devlet memurluğuna eğilim
göstermesi.
Devletçi ekonominin amaçları :
1. Devletin büyük işletmeleri ve önemli hizmetleri doğrudan
doğruya yerine getirmesi
2. Fiyatların piyasada arz ve talebe göre kendiliğinden
oluşmasına müsaade etmemesi.
3. Üretilen mamullerin fiyatını belirlemesi
4. Ekonomideki hedeflerin beşer yıllık planlar halinde
belirlenmesi
5. Özel işletme ve devlet işletmesinin aynı anda bulunması
anlamına gelen "karma ekonomi"nin benimsenmesi.
İnkılapçılık
İnkılap, bir halden başka hale dönüşme, biçim değiştirme,
devrim anlamına gelir.
Diğer taraftan, inkılap, toplumların çeşitli alanlarda,
toplumun ihtyaçlarına göre birtakım düzenlemelerle birlikte yeni bir düzen
getirmesidir.
Atatürk inkılapçılığı; toplumsal ihtiyaçları karşılamak için
kurallar koymayı, düzenlemeler yapılırken izlenecek yol ve yöntemler
belirlemeyi öngörür.
Laiklik
Laiklik; din ve devlet işlerinin birbirinden ayrılması,
devlet düzeninin ve hukuk kurallarının dine değil, akla ve bilime
dayandırılması, fakat kimsenin inancına ve vicdan hürriyetine karışılmamasıdır.
Devlet kurum ve kuruluşlarının laikleşmesi aşamaları şu
şekilde olmuştur :
1 Kasım 1922'de Saltanat kaldırıldı.
3 Mart 1924'te Halifelik, Şeriye ve Evkaf Vekillikleri ve
medreseler kaldırıldı. Tevhid-i Tedrisat Kanunu kabul edildi.
1924 Anayasası'na "Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin dini
İslamdır." maddesi eklendi.
10 Nisan 1928'de, anayasadan "Devlet dini
İslamdır." hükmü çıkarıldı.
1937 Anayasası'na "Türkiye Cumhuriyeti Devleti
laiktir." ilkesi konuldu.
0 yorum:
Yorum Gönder